BREAG is meer dan alleen een sociale onderneming—het is een beweging die zich inzet om bewustzijn te creëren over het belang van het regelmatig controleren van je borsten en het zoeken naar tijdige medische hulp. Vroegtijdige opsporing redt levens.
Bewustzijn over borstkanker is het hele jaar door cruciaal, niet alleen in oktober. Door tweedehands bh’s om te toveren tot stijlvolle tassen en accessoires, brengt BREAG ook het onderwerp borstkanker en het belang van borstonderzoek onder de aandacht.
De urgentie van zelfonderzoek en het kennen van je borsten leeft helaas nog niet bij alle vrouwen en al helemaal niet onder de mannen. Ook lijkt er nog een taboe op te rusten. Vooral bij vrouwen en mannen onder de 50 krijgt preventief (zelf)onderzoek nog te weinig aandacht. Mensen die borstkanker in een vroegtijdig stadium ontdekken, bijvoorbeeld door zelfonderzoek, hebben een grotere overlevingskans dan degenen die dit niet doen. Het is van belang dat je weet hoe je dit moet doen, zodat je tijdig verandering in de borst opmerkt. Zie hierbij een korte instructie. Mocht je wat merken, neem dan contact op met je huisarts.
De BREAGs worden gemaakt in Pakistan. De opbrengsten worden gebruikt om eerlijke lonen te bieden aan de makers en om biopsienaalden aan te schaffen voor borstkankerpatiënten in Pakistan die zich deze niet kunnen veroorloven. Bovendien wordt voor elke verkochte BREAG 10 euro gedoneerd aan Stichting YvYa in Nederland, een organisatie die de ontwikkeling van de Early Warning Scan ondersteunt, een nieuwe screeningsmethode voor vrouwen van alle leeftijden.